Manganese Metal Company’nin Güney Afrika’nın Mbombela kentindeki endüstriyel kompleksinde teslimat gününde, Kuzey Cape’teki Kalahari Havzasından kamyonlar dolusu manganez cevheri işlenmek üzere içeri alınıyor.
Manganez yerkabuğunda yaygın olarak bulunur. Bu mineral sadece besinsel faydalarıyla bilinmekle kalmaz, aynı zamanda çelik ve pil üretiminde de kritik öneme sahiptir.
Güney Afrika dünyanın en büyük manganez rezervlerine sahiptir; ancak Uluslararası Manganez Enstitüsü ülke içinde üretilen manganez cevherinin yalnızca %2’sinin yerel olarak işlendiğini tahmin etmektedir. Manganez Metal Şirketi bu boşluğu doldurmak istiyor.
Rafineri, çelik yapımında kullanılan kritik alaşım bileşenlerinden biri olan yüksek dereceli elektrolitik manganez metali (EMM) üretmek için yılda yaklaşık 80.000 metrik ton manganez aldığını söylüyor.

Manganez Metal Şirketi, her yıl 80.000 ton cevher aldığını ve 2026 yılı sonuna kadar 25 milyon dolarlık bir ticari işleme tesisi kurmayı planladığını açıkladı. Manganese Metal Co.
Şirketin CEO’su Louis Nel, son on yılda elektrikli araçlarda (EV) kullanılan lityum-iyon pillere yönelik artan talep nedeniyle rafine manganez talebinde “önemli” bir artış gördüklerini söylüyor.
“Elektrikli araç satışlarının küresel olarak artmasıyla birlikte hammadde ve batarya ihtiyacı da artıyor. Manganez bu bataryaların önemli bir bileşenidir. Dolayısıyla, elektrikli araçlardaki artışla birlikte hammaddeler de beraberinde geliyor,” diyor Nel.
Üretim zorlukları
Manganez yan ürünlerinin çoğu çelik endüstrisinde bulunur. Uluslararası Manganez Enstitüsü İcra Direktörü Aloys d’Harambure, manganezin sadece %2’sinin piller için kullanıldığını ve bunun da sadece %1’inin şarj edilebilir pillere gittiğini söylüyor.
Uluslararası Enerji Ajansı (IEA), artan elektrikli araç satışları nedeniyle 2022 yılında otomotiv lityum-iyon pillerine olan talebin %65 arttığını tespit etti. IEA’ya göre, lityum-iyon pilleri oluşturmanın çeşitli yolları olsa da, lityum, nikel, manganez ve kobalt oksit (NMC) kimya kombinasyonu pazar payının %60’ını sağlıyor.
Nel, lityum-iyon batarya yapımında kullanılan diğer minerallerle karşılaştırıldığında manganezin “bataryaya bir miktar termal stabilite sağladığını, bunun da bir güvenlik sorunu olduğunu” ve daha uygun fiyatlı olduğunu söylüyor.

Manganez alaşımları ve kimyasalları çelik ve pil üretiminde kullanılmaktadır. Manganese Metal Co.
Fırsat kulağa umut verici gelse de, bu pilleri oluşturmak kolay bir iş değil. D’Harambure, “Bir batarya kimyasal formda manganez tüketir ve darboğaz da buradadır” dedi.
Üreticilerin elektrikli araçlarda kullanılan türde bir batarya yapmak için yüksek saflıkta manganez sülfat kullanmaları gerektiğini açıklıyor. Bu kimyasalların yaklaşık %90’ının Çin’de işlendiğini, ancak dünyanın diğer bölgelerinde kimyasal işleme tesislerinin kurulması için artan bir baskı olduğunu da sözlerine ekliyor.
“Gelecek yıl Güney Afrika ve Meksika’da ve giderek ABD ve Avustralya’da bir miktar üretim görmeliyiz” dedi.
Bol miktarda manganez rezervine sahip olan Güney Afrika, yüksek saflıkta manganez sülfat üretiminde lider olma potansiyeline sahip, ancak d’Harambure “Güney Afrika’daki elektrik sektörüyle ilgili sorunların” ve “elektrik fiyatlarındaki artışın” burada manganez kimyasalları ve alaşımları üretmeyi zorlaştırdığını söylüyor.
D’Harambure, ürünü kullanacak yerel müşterilerin olmaması nedeniyle ülkenin manganez kimyasal işleme tesislerini açmakta yavaş kaldığını da sözlerine ekliyor.
“Manganez kimyasal tesisini müşterinin yakınında inşa etmek daha iyi çünkü manganezi başka bir ülkeye taşımak çok pahalı değil – pahalı olan kimyasalın üretilmesi” dedi.
Yeşil potansiyel
Bu engeller Manganese Metal Company’yi elektrikli araç patlamasından faydalanmaya çalışmaktan ve işleme tesislerini genişletmekten alıkoymuyor. Şirket, yılda 5.000 metrik ton pil sınıfı manganez sülfat üretebilecek 25 milyon dolarlık ticari bir tesis kurmayı planladığını söylüyor. Nel, inşaatı 18 ay içinde tamamlayabilecekleri ve ürünleri 2026 sonuna kadar pazara sunabilecekleri konusunda iyimser olduğunu söylüyor.
ABD ve Avrupa’nın değer verdiği bu “stratejik” metale erişimin Afrika’ya avantaj sağlayacağını söyleyen Nel, bunun aynı zamanda “büyük istihdam yaratma fırsatları ve ekonomik büyüme” yaratacağını da sözlerine ekledi.

Manganez Metal Şirketi çalışanları manganezi çelik saclardan ayırmak için lastik tokmaklar kullanıyor. Ürün daha sonra ihracat için torbalara yüklenmeden önce yıkanıyor ve kurutuluyor. Manganez Metal Şirketi
Yerel ekonomideki çeşitli sektörler manganezin faydalarından şimdiden yararlanmaya başladı. Uluslararası Mangan Enstitüsü’ne göre, manganez madenciliği endüstrisi 2022 yılında 20.000’den fazla Güney Afrikalıyı istihdam etmiştir.
D’Harambure ayrıca yeşil ekonomi için çelik ve pillerin ötesinde bir ihtiyaca işaret ediyor.
“Manganez, güneş panelleri (ve) rüzgar türbinleri dahil olmak üzere diğer birçok yeşil enerji teknolojisinin üretilmesi için gereklidir. Ayrıca atık suyun arıtılmasında, toprak ve havadaki kirleticilerin ayıklanmasında da kullanılıyor” dedi. “Dolayısıyla, daha yeşil enerjiye yönelik tüm çabalar manganez endüstrisine doğrudan fayda sağlıyor.”
KAYNAK: By , CNN













Comments